Modul 3 – program
Datum 21/11 | Namn & Inst. | Tema |
09.00 – 10.15 | Uppsummering och redovisning blogg och litteratur. | Uppföljning och redovisning av uppgifter litteratur. Diskussion om Kenneth Nordgrens artikel i SvD Grumligt tänkande i debatten om antiken. Läs artikeln här! |
10.15 – 10.30 | Kaffe | |
10.30 – 12.00 | Fredrik Jeppsson, Liubitr. professor i naturvetenskapernas didaktik | Naturvetenskapernas ämnesdidaktik – spaning, trender och exempel |
12.00 – 13.00 | Lunch | |
13.00 – 14.15 | Inger Lindberg SU – professor emerita i tvåspråkighet med inriktning på andraspråksinlärning vid Stockholms universitet. | Språkdidaktik – några utvecklingsperspektiv |
14.15 – 15.00 | Kaffe och grupparbete | |
15.00 – 16.30 | Peter Fredriksson Generaldirektör Skolverket | Tillsammans för en bra undervisning Vi är många som ska göra rätt saker för att det i slutändan ska bli bra i klassrummet. Vad är nu aktuellt på politisk nivå? Vad gör vi på myndigheten? Vilka utmaningar står skolchefer, rektorer och lärare inför? Tre frågor, vars svar helst bör hänga ihop. Vad krävs för att man ska lyckas i skolan?Hur går det för svensk skola och för svenska elever? Vilket ansvar har skolan, vårdnadshavare och eleven själv? Vad gör man nu på politisk nivå och på Skolverket för att göra det möjligt för fler elever att lyckas i svensk skola? Att läsa: Debattartikel i DN |
18.00-19.00 Kvällsföreläsning Djäknehallen | Peter Fredriksson Generaldirektör Skolverket | Vad krävs för att man ska lyckas i skolan? |
Datum 22/11 | Namn & Inst. | Tema |
09.00 | Inledning | |
10.15 | Kaffe | |
10.30 – 12.00 | Johan Sidenvall Umu Lärare och doktor i matematikdidaktik Hudiksvall och universitetslektor, Mittuniversitetet | Lösa problem: om elevers förutsättningar att lösa problem och hur lärare kan stödja processen Länk till avhandlingens kappa Deltagarna uppmanas att läsa kapitel 1, 2 och 8 (ca 25 sidor) i avhandlingen. |
12.00 | Lunch | |
13.00 | Kenneth Nordgren – Prof. i samhällsvet. didaktik KAU | Samhällsvetenskapernas didaktik (SV) Litteratur: Lärares planering och efterarbete av lektioner Se mer här. |
14.30 | Kaffe | |
14.45 – 16.00 | Reflektion samt uppgift och litteratur nästa modul (M4) |